مقالات

راهنمای خرید سمعک

آوای شریعتی-راهنمای سمعک-راهنمای سمعک از تشخیص تا خرید

راهنمای سمعک از تشخیص تا خرید

 

اگر از جمله افرادی هستید که احساس می‌کنید شنوایی‌تان با مشکلاتی همراه است، راهنمای سمعک به شما کمک خواهد کرد. استفاده از سمعک بهترین راه برای کم‌شنوایان و افراد مبتلا به اختلالات شنوایی است. حدود 5 درصد مردم جهان به‌ نوعی با مشکلات شنوایی مواجه هستند و سمعک بهترین ابزار کمک شنوایی و حل مسائل متعدد اجتماعی، شغلی و عاطفی است که برای افراد دارای این اختلال ایجاد می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی سمعک‌ها بسیار پیشرفته و متنوع شدند. به همین دلیل راهنمای انتخاب سمعک مورد نیاز است.

 

آوای شریعتی-راهنمای سمعک-راهنمای سمعک از تشخیص تا خرید-1

 

نخستین نکته در راهنمای سمعک

باید توجه داشته باشید از نظر وزرات بهداشت و سازمان نظام پزشکی، تنها کارشناسانی که دارای مدرک دانشگاهی معتبر در زمینه‌ی شنوایی شناسی (ادیولوژی) هستند، قادرند برای افراد متقاضی، سمعک تجویز کنند. پروسه‌ی تشخیص نوع اختلال شنوایی و طراحی سمعک مناسب، برای هر فرد متفاوت است.

به همین دلیل لازم است با راهنمای سمعک و مراحل تهیه آن آشنا شوید.

عوامل بسیاری در تشخیص و تجویز سمعک مناسب دخیل است که قطعا یک کارشناس خبره با تحصیلات تخصصی آکادمیک شایسته‌ی بررسی و تصمیم‌گیری بر اساس آن‌هاست. برخی از این فاکتورها را فهرست می‌کنیم:

  • نوع و میزان کم‌شنوایی: این موضوع واقعا در مورد تک‌تک افراد، متفاوت است و باید حتما با ابزارها و تجهیزات گوناگون به‌طور دقیق سنجش شود. خوشبختانه تجهیزات به‌روز و پیشرفته‌ای برای این سنجش وجود دارد.
  • وضعیت فیزیکی گوش: گوش خارجی و میانی در نحوه‌ی شنیدن بسیار تأثیرگذار هستند. تست‌ها و معاینات گوناگونی برای تشخیص وضعیت نرمال این دو بخش وجود دارد. اختلال در این بخش‌ها علاوه بر مشکلات شنوایی می‌تواند مسائل دیگری چون سرگیجه و عدم تعادل را رقم بزند.
  • سن فرد: افراد مسن بیش‌تر با مشکل کم‌شنوایی مواجه می‌شوند. البته باید توجه داشت که این مسئله در هر سنی روحیه‌ی افراد را بسیار متأثر می‌کند و نیز مشکلاتی در امنیت آنان به وجود می‌آورد. در بسیاری از موارد نیز مشکلات شنوایی مادرزادی است و افراد از کودکی نیاز به سمعک پیدا می‌کنند.
  • موقعیت اجتماعی و نیاز خاص افراد به سمعک: در برخی مشاغل، شنوایی یک نیاز اساسی است. اگر فرد از این قوه محروم باشد، تبعات دشوار اجتماعی و فردی برای او به بار خواهد آورد. تعیین میزان حساسیت سمعک، می‌بایست بر اساس نیاز خاص هر فرد به شنوایی صورت گیرد.
  • شرایط اقتصادی: گفتیم که پیشرفت تکنولوژی سبب شده است سمعک‌های بسیار پیشرفته و مجهزی با امکانات متعدد وارد این عرصه شود. به همین دلیل، بهای هر سمعک بسته به امکاناتی که دارد، متفاوت است.

گام اول شما برای تهیه سمعک

هرکسی که احساس اختلال، کاستی یا عدم شنوایی دارد، باید پیش از تهیه سمعک، به یک متخصص شنوایی (ادیولوژیست) مراجعه کند تا شنوایی‌اش ارزیابی شود. تست‌های گوناگونی که در راستای ارزیابی گوش و شنوایی توسط متخصص یا شنوایی شناس انجام می‌شود تنها درجه‌ی شنوایی را مشخص نمی‌کند بلکه بسیاری دیگر از موارد را که به سلامت گوش و سیستم شنوایی مرتبط است، می‌سنجد.

در این تست‌ها، وجود یا نبود عفونت در گوش، آسیب‌های وارده به بخش‌های گوناگون در گوش، سلامت گوش داخلی، میانی و خارجی، تشخیص بیماری‌ها، نارسایی‌ها و تومور، تغییر شکل بخش‌های مختلف گوش در اثر آسیب و … سنجش می‌شوند.

آوای شریعتی - راهنمای انتخاب سمعک - گام اول شما برای تهیه سمعک

ارزیابی‌های اولیه شامل این موارد هستند:

  • بررسی بخش‌های خارجی و میانی گوش با وسیله‌ای به نام اتوسکوپ؛
  • سنجش سلامت پرده گوش؛
  • سنجش استخوان‌چه‌های گوش میانی؛
  • بررسی فضای گوش میانی و شیپور استاش؛
  • گرفتن نوار گوش (شامل ادیومتری و سنجش شنوایی و گفتار).

راهنمای انتخاب سمعک

پس از انجام تمام ارزیابی‌های لازم، ادیولوژیست، ادیوگرام شما را رسم می‌کند و بر مبنای آن تعیین می‌کند که آیا لازم است شما اقدام به سفارش و تهیه سمعک کنید یا خیر. اگر نیاز باشد، بر مبنای همان ادیوگرام و برخی شرایط جانبی دیگر نوع سمعک شما نیز تعیین می‌شود.

انتخاب نوع سمعک نیز فرایندی است که تاحدی دشوار است اما راهنمای سمعک در این مسیر به شما کمک می‌کند. در این رابطه حتما به توصیه‌های ادیولوژیست توجه کنید و این نکته را نیز بدانید که لزوما قرار نیست گران‌ترین سمعک موجود در بازار عالی‌ترین گزینه برای شما باشد.

 

آوای شریعتی - راهنمای انتخاب سمعک

 

برندهای مختلف و متعددی در بازار موجود است و با پیشرفت تکنولوژی و پیدا شدن ابزارها و سیستم‌های جدید، می‌توان گفت سرعت این پیشرفت و به‌روزشدن باورنکردنی است؛ اما لزومی ندارد که شما حتما آخرین ورژن را تهیه کنید. راهنمای سمعک به شما توصیه می‌کند از تجربیات و اطلاعات ادیولوژیست خود بهره بگیرید زیرا او قطعا به دلیل آشنایی با سمعک‌های گوناگون مناسب برای انواع مشکلات و اختلالات شنوایی، بهتر می‌تواند تشخیص دهد که چه نوع سمعکی برای شما کارآمد است.

 

نکاتی جانبی در راهنمای خرید سمعک

ارائه‌ی راهنمای سمعک و مهارت شنوایی شناس در این کار، تنها محدود به سنجش تخصصی شنوایی و سلامت گوش نیست بلکه او پس از بررسی این موارد، اطلاعاتی از شغل و نیازمندی‌های اجتماعی، ساعات کاری، شرایط محیط کار، سن، بودجه و … کسب می‌کند تا بتواند بهترین سمعک مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

تمام مراحل تشخیص تا سفارش سمعک باید تحت نظر کارشناس و متخصص باشد زیرا معاینات و ارزیابی‌ها بسیار تخصصی است و فردی بدون میزان لازم تحصیلات تخصصی آکادمیک در زمینه‌ی شنوایی شناسی و سلامت گوش ابدا نمی‌تواند به شما یک راهکار مناسب ارائه دهد. دریافت راهنمای سمعک از شنوایی‌شناس پس از این فرایند تخصصی تضمین کننده‌ی رضایت شما از سمعک و خدماتی است که دریافت می‌کنید زیرا متخصصان شما را پس از تهیه‌ی سمعک نیز تنها نخواهند گذاشت.

 

آوای شریعتی -راهنمای انتخاب سمعک- نکاتی جانبی در راهنمای خرید سمعک

 

سوالات مهم

1. به چه علت برای تهیه سمعک باید به ادیولوژیست و نه فروشنده کالاهای پزشکی مراجعه کنیم؟

شاید فروشنده کالاهای پزشکی شناخت درست و دقیقی از آنچه عرضه می‌کند داشته باشد اما قطعا از وضعیت گوش و شنوایی شما هیچ‌گونه اطلاعی ندارد.

2. بهترین سمعک کدام است؟

یافتن بهترین سمعک، فرد به فرد متفاوت است بنابراین باید حتما راهنمای خرید سمعک و تهیه آن را پس از انجام فرایند شنوایی شناسی و ارزیابی سلامت گوش نزد ادیولوژیست دریافت نمایید.این کار در کلینیک آوای شریعتی انجام میود و میتوانید مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین سمعک کسب نمائید.

3. تهیه سمعک بدون مراجعه به شنوایی شناس (ادیولوژیست) چه خطراتی دارد؟

استفاده از سمعک نامناسب می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری هم از نظر سلامت و هم از نظر اقتصادی به شما وارد کند.

4. سمعک را از کجا تهیه کنیم(شامل راهنمای انتخاب سمعک هم باشد)؟

ادیولوژیست و مرکز معتبر شنوایی سنجی که به آن مراجعه می‌کنید، راهنمای سمعک را در اختیارتان قرار خواهد داد. سمعک را از این مرکز معتبر تهیه کنید زیرا در غیر این صورت بعید نیست که سمعکی دست دوم به جای نو، غیر استاندارد، تنظیم‌نشده، بدون گارانتی یا حتی تقلبی به شما فروخته شود.

4 دیدگاه در “راهنمای خرید سمعک

  1. فریده گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب زیباتون
    برای یکی از آشنایان نزدیک، میخواستم مشاوره تهیه سمعک بگیرم
    ایشون مسن هستند تقریبا 63 سال، اخیرا احساس کم شونایی زیاد در گوش سمت چپشون می کنند.
    با توجه به شرایط فعلی و وجود کرونا، میخواستم بدونم امکان اینکه تلفنی یه مشاوره کوچیک داشته باشیم و شرح حالشون، تا با هماهنگی و دریافت وقت قبلی تشریف بیاریم خدمتتون.
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. کلینیک آوای شریعتی گفت:

      سلام
      وقت خوش
      بله، هستیم خدمتتون
      مشکلی نیست برای دریافت مشاره و هماهنگی برای حضور در کلینیک لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید
      09356900780 – 021-22270117
      دوستان با شما هماهنگ خواهند کرد.

  2. پری گفت:

    سلام
    تشکر ویژه دارم از تیم خوب مرکز آوای شریعتی
    خانم دکتر بسیار با صبر و شکیبایی تست های شنوایی پدرم رو گرفتن و با مشاوره بسیار خوب، برای پدرم سمعک گرفتیم و الان خدارو شکر راضی هستن. ایشون در محیط های شلوغ دچار مشکل میشدن و مجبور بودیم بلند صحبت کنیم ولی بعد از استفاده از سمعک دیگه این شرایط رو نداریم و کاملا همه چیز عادیه.
    بسیار سپاسگزارم.

    1. کلینیک آوای شریعتی گفت:

      سلام و عرض ادب
      خدا رو شکر که بهترن و راضی هستید از خدمات کلینیک آوای شریعتی
      خواهش میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *