دسته‌بندی نشده

ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان

ضرورت ارزیابی شنوايی نوزادان و کودکان چيست؟

كم شنوايی در زمره شايع ترين اختلالات مادر زادی است كه بدون علائم ظاهری بروز می كند ؛ بنابراين تشخيص آن در بدو تولد بدون انجام ارزیابی شنوايی ممكن نيست . در صورتی كه ارزیابی شنوايی در بدو تولد انجام نشود ؛ تشخيص كم شنوايی ممكن است تا 5/2 سالگی به تاخير افتد ؛ زيرا روشهای مرسوم مانند ايجاد صدای بلند ناگهانی يا به هم زدن دستها و … براي اطمينان از سلامت شنوايی نوزاد كافی نيستد.

روند انجام غربالگری شنوايی چگونه است؟

غربالگری شنوايی توسط اديولوژيست ( كارشناس شنوايی شناسی ) انجام مي شود . ارزیابی شنوایی در کلینیک آوای شریعتی بسيار سريع انجام می شود و برای نوزادان ناراحت كننده و دردناك نيست  اندازه گیری فیزیو لوژیک مرسوم مورد استفاده در برنامه غربالگری شنوایی ، شامل پرتوهای صوتی گوش (OAE) و پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR)است.

هردو آزمون ABRوOAE  با ارائه محرك صوتی انجام می شود بنابراين خطری برای سلامت نوزاد ايجاد نمی شود. از آنجا كه اكثر كم شنوايی های مادرزادی در گوش داخلی ايجاد می شود، بنابراين آزمون OAE در بدو تولد برای ارزیابی شنوایی مورد استفاده قرار می گيرد زيرا حساسيت بالايی در تشخيص ضايعات حلزون دارد و كم ترين ميزان كم شنوايی را نيز شناسايی می كند.

در مواردی كه فاكتورهای خطرزا دربرگيرنده مشكلات عصب شنوايی باشند (مانند تعويض خون به علت زردی بالا) حتی اگر پاسخ آزمون OAE طبيعی باشد ، لازم است آزمون ABR انجام شود زيرا اين آزمون عصب شنوايی را بررسی می كند و مشكلات مربوط به آن را شناسایی مي كند.

تاخير در تشخيص كم شنوايی چه پيامدهايی را به همراه دارد؟

سن تشخيص كم شنوايی و شروع توانبخشی از مولفه های مهم در بهبود رشد گفتار و زبان در كودكان كم شنواست در صورتی كه كم شنوايی در بدو تولد تشخيص داده شود و مداخله زود هنگام توانبخشی و درمانی صورت گيرد. گنجينه واژگان كودك در حد طبيعی خواهد بود.

اين كودكان درك و زبان بهتری نسبت به كودكان كم شنوايی خواهند داشت كه تشخيص كم شنوايی آنان تا 5/2 سالگی به تاخير افتاده است . زيرا تاخير در تشخيص كم شنوايی به قابليت درك گفتار و زبان آسيب می زند و به تبع آن مشكلات تحصيلی ، ارتباطی ، اجتماعی و شغلی برای اين دسته از كم شنوايان به وجود خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *